pondělí, února 13, 2017

Mezinárodní den žen ve vědě

Dnes je mezinárodní den žen ve vědě a já jsem k tomu chtěla napsat vzletný příspěvek, který by jaksi zdůrazňoval, jak ohromným přínosem ženy pro vědu jsou.

Napsala jsem ho a smazala, protože mi přišel jak hrozná agitka.

Aktivistická agitka.

Ženy ve vědě jsou důležitý, jasně, ale ženy mimo vědu taky.

Ženy ve vědě nejsou o nic důležitější než ženy, které vychovávají každodenně děti.

Všechny ženy jsou důležité.

Vědkyně, chirurgyně, účetní, matky na plný úvazek, bioženy, ženy bílé, černé, zelené, tmavomodro puntíkované.

Nelze to myslím pojímat tak, že se nějaká skupina žen nějak glorifikuje a vytvoří se představa, že takto se realizuje genderový boj.

Nechápejte mne špatně, sama z genderového boje za rovnost ve vědě profituji.

Jen přemítám nad jakousí komplexností všeho.

Přesto dnešní den žen ve vědě navrhuji strávit kontemplací k tématu - přemýšlením nad ženami, které vědu dělat chtěly, měly na to a z nějakého důvodu nemohly ve vědě pokračovat.

A přemýšlení, co potřebovaly, aby ve výzkumu mohly zůstat.

A jelikož vím, že většina žen v mém okolí opouští vědu někdy kolem dokončení Ph.D., kdy si pořídí potomky, tak (všichni prominou) se zaměřím na to, co potřebují pracující matky, i když pojem matky rozhodně neobsahuje všechny ženy ve vědě, a ženy ve vědě, které děti nemají, také čelí signifikantním problémům.

Tedy, co ženy ve vědě potřebují, aby vědu mohly provozorovat i v případě, že mají rodinu.
 
Zkrácené pracovní úvazky?

Univerzitní školky?

Home-office?

Vstřícný zaměstnavatel?

Babička?

Slečna na hlídání?

Muž, který neprotáčí oči v sloup, když partnerka vyrazí pracovat? Který práci partnerky nepovažuje za ohromné privilegium, které jí uděluje, nebo za zábavné zpestření, které nemá valného významu?

Všechno dohromady?

A kde to všechno vzít? Jak to zařídit?

A přeju tedy všem ženám, které v české vědě aktuálně jsou, aby měly podporu svého partnera a aby jejich partner byl dostatečně silný, aby si nic nedělal z šovinistických poznámek svého okolí.



6 komentářů:

  1. Ženy ve vědě ( i mimo vědu) potřebjují manželku.
    Vendula

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vynikajici myslenka. Svatou pravdu mate.

      Vymazat
  2. Ach ano. Dívám se na svůj červený diplom a výplatní pásku (z půlúvazku ve zcela jiném oboru) a vidím, že něco je v nepořádku. A mažu vše, co jsem napsala za touto větou...

    OdpovědětVymazat
  3. Je to v neporadku a je to skoda:-((

    OdpovědětVymazat
  4. Velká otázka, na kterou asi není jednoznačná odpověď. Každá z těch vědkyň asi potřebuje něco trochu jiného, podporu doma, školky, hlídací babičky, dost peněz na chůvu, co jávím... Já myslím, že naše dcery to zas budou mít o kousek jednodušší. Že zatím pořád čelíme skutečnosti, že ideální počet úvazků v rodině s malými dětmi se celkově pohybuje mezi 1.0 až 1.75 a že vzhledem k tradici a situaci na trhu práce si muži většinou vezmou ten celý a na ženu pak zbude méně. Není to tak, že muži "nechtějí být víc doma", ale že to kolikrát ani jinak nejde. Nicméně ta pestrost roste a o generaci dál to už zas bude jiné. Sama jsem báječně rozpolcená - jsem vážně vděčná, že jsem mohla být skoro pět let víceméně doma (až na nějaké ty přednášky a drobné projektíky), že můžu hodit zpátečku, když se zhorší prospěch nebo přijde nemoc, současně je mi trochu líto, že už ta kola pokroku asi příliš nepootočím... Není to jednoduchý, no. Nejraděj bych Nobelovu cenu, ovšem, hem, s takovým ideálně třetinovým úvazkem a dejte mi celé prázdniny, prosím. To je pak samozřejmě neřešitelný :D

    OdpovědětVymazat
  5. Ja som podporu nemala, ale chcela som ostať doma ,,utvárať životné stereotypy,, autistických detí a muža.
    Prišla som na to sama, poobzerala som sa a nebolo nikoho, kto by mi pomohol, rodičia neveria, že je to tak, ani moji, ani mužovi, neverili pedagógovia, známi, odborník bol vtedy jeden, dvaja, zákon integrácie sa písal, bola som prizvaná na ministerstvo školstva...takže tak.Diagnózy prišli až v dospievaní, v dospelosti, ale dovtedy ich niekto musel sprevádza´t, aby nezahynuli.
    Mala som podporu len jednej osoby. Osoby. Muž to nebol.
    Ďakujem za článok:-)

    OdpovědětVymazat