pátek, října 14, 2016

Stonáme II

Stonáme opravdu důkladně.

Zitisko chrmle tak ošklivě, že kdykoli zakašle, tak úplně nadskočím.

Tak se bavím vymýšlením něčeho, co by Zitínovi usnadnilo život.

A už jsem něco vymyslela, a co víc, přidají se ke mně moji přátelé a pomůžou mi s tím!

A jestli to klapne, tak to bude super.

Proto bych chtěla moc poprosit o všechny zkušené rodiče, kteří to tu čtou, jestli by nedali do komentářů tip.

Tip na situaci, která může autidítěti, ale klidně i neurotypickému dítku či dítku s jiným problémem dělat potíže.

Mne napadají třeba tkaničky.

Nebo to smrkání.

Nebo jízda tramvají.

Ale čím víc takových situací budeme mít, tím lepší ten náš nápad bude:-)))) tedy ten výsledek myslím.

Zadání zkrátka zní "situace, která dítěti dělá potíže".

Za všechny náměty budu moc vděčná!

6 komentářů:

  1. Dobrý den, Julie...přeji celé Vaší rodině ať jste brzy zdraví...

    a přidávám to, co dělá našemu 6ti letému synovi potíže(diagnostikován AS, s námi doma komunikuje normálně, je inteligentní) ... čůrání ( s nikým jiným než se mnou nechce čůrat (i kakat), nechce čůrat sám do záchodu, ale je již pokrok, že z čůrání do vany, přešel-po upozornění (několikrát), že nám bude vana smrdět na čůrání do kyblíku a to už je pokrok, jde čůrat sám, ale vyžaduje, abych byla v kuchyni (je to bliž záchodu než jiný pokoj), už mu nemusím držet pinďu, ale sám si ho nedrží-nechce............ (tak před dvěma lety ještě šel s kýmkoliv z rodiny na záchod a ještě dál, když se díváme na fotky, tak si s "pinďou"hrál tj. že mu nevadilo, že si na něho šahá...

    Další problémy - nechce komunikovat s dospělými, když se ho někdo cizí na něco zeptá, nebo mu řekne schovává se nebo spíše je vůči němu agresivní (kopne ho, bouchne, nebo něco hodí)...samozřejmě mu vysvětluji vše a ví, že se to nemá, ale říká, že jeho to nebolí...
    Byla doba, kdy nechtěl jezdit z ničeho nic za nic (tedy pro nás z ničeho nic, on to možná ví)na světě vlakem (předtím jezdil bez problémů), několikrát jsme prostě neodjeli...a jednou, když jsme nastoupili vyrobil takové drama v kupé - křičel a vysvlékl se do naha, že mi přišla "radit" paní z vedlejšího kupé a nabízet mu čokoládku.... naštěstí to přešlo a to možná díky tomu, že jsem zkusila sebou vzít psa...pozornost se přenesla na Belu...a dnes jezdíme vlakem v pohodě i bez ní...

    Návštěva zubaře a jakéhokoliv doktora, či doktorky...nebo nějaké vyšetření...odběr krve, rtg...velký problém...

    Milá Julie, čekám na Váš nápad a doufám, že vše vyřeší ;-) Katka

    OdpovědětVymazat
  2. Nejsem zkušený rodič, ale doufám, že to nevadí :-)
    Samozřejmě je otázka, co je definováno jako "potíže". Já jako AS vidím jako "potíž" situaci, ve které se špatně orientuji, snaha se mijí účinkem a je tedy pravděpodobné, že skončím v autistické krizi nebo předkrizovém stavu.
    Co mi dělalo problém v dětství, hlavně v mladším školním věku:
    1) vše, co zahrnovalo fyzický kontakt s druhým člověkem ve stylu, že on se dotýká mě: stříhání vlasů, jakékoli vyšetření u doktora, některé hry s vrstevníky.... vždy jsem držela dokud to šlo, ale často to končilo autistickou krizí ze smyslového přetížení
    2) pobyt v kolektivu vrstevníků, hlavně neorganizovaný dospělými: přestávky ve škole, osobní volno na škole v přírodě, pobyt na hřišti - nevěděla jsem, jak se mám chovat, s kým mluvit a o čem, nerozuměla jsem hrám...
    3) jakákoli nemoc moje i někoho blízkého - nevěděla jsem, jak se mám chovat, děsilo mě, že situace není předvídatelná
    4) ježdění na skluzavce a eskalátorech
    5) odjezdy na dovolenou a návraty z dovolené
    6) některé zvuky: vysavač, mixér, odfukování brzd autobusu, brždění vlaku...
    7) návštěvy, hlavně pokud jsem věděla, že tam budou/přijdou nějaké děti (kromě mých sestřenic)
    8) náhlé změny: po změně jsem neměla v mysi žádnou vizi toho, co se bude dít, a to mě šíleně děsilo
    9) usínání: někdy jsem ležela i 2 - 3 hodiny po tmě, než se mi podařilo usnout, a v hlavě se mi přitom honily různé vzpomínky a představy, které mě často děsily
    10) činnosti vyžadující dobrou koordinaci pohybů: psaní, lyžování
    11) uklízení: nevěděla jsem, kam mám co dát, jak poznám že je v pokojíčku nepořádek, jak vypadá uklizený pokojíček...
    12) když se mi cokoli nepovedlo tak, jak se to povést "mělo": jde o totéž jako náhlé změny
    13) měla jsem různé krátkodobé strachy: bála jsem se, že mě vyhodí ze školy za nějaký závažný prohřešek o kterém nevím; bála jsem se, že mi zemřou rodiče

    ...

    Bude toho asi víc, na toto si momentálně vzpomínám.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přidávám:
      14) nové oblečení (+ špatně umístěné cedulky, švy, špatně tvarovaný výstřih na jakémkoli oblečení), nové boty: pořád jsem cítila, že mě svědí, táhnou, tlačí
      15) nové doplňky, které se nosí přímo na těle: hodinky, náramky, cyklistická helma, brýle, první podprsenka, vložky.. vyvolávaly stejné vjemy jako nové oblečení
      16) různé situace v interakcích s lidmi: použití nadsázek, dvojsmyslů, ironie, sarkasmu nebo idiomů druhou osobou, nátlak ze strany druhé osoby (pokud jsem to vnímala jako nátlak), nucení do něčeho, čeho jsem se bála/považovala jsem to za špatné, chválení, kritika, hádky (i pokud jsem nebyla přímý účastník)....prostě aspergerovská klasika
      17) některé tradice: Mikuláš, pomlázka
      18) voda nebo špína na rukou nebo na obličeji (na jiných místech těla nevadila): nevyvolávala krize, ale nucení se okamžitě utírat (ruce do kalhot apod.)
      19) moc horké nebo moc aromatické jídlo/pití

      Vymazat
  3. K výše napsanému přidávám, co mě zrovna napadá (protože je fakt, že my těch "jinakostí" máme tolik, že mě (nám) už ani "nepřijdou").
    nedochvilnost spojů (zpoždění busu o 2 min. je problém)
    posun zastávek (kvůli opravám)
    změny na cestě (nový sloup, obcházka...)
    přítomnost lidí v busu (trolejbusu) - zvl. pokud jsou staří, navonění ...
    sezení na wc (obava, že se propadne, vytryskne voda..)
    výměna nádobí(na každé pití - jídlo - čistou)
    jinak vypadající "známé" jídlo - požití "cizího" jídla
    obava z bacilů (cizích) = nechuť k osobní hygieně
    při jízdě vlakem všichni setrvají na místě - obava, aby neujel + strach, že se neplánovaně otevřou dveře ..
    fyzické doteky - takřka samozřejmě (od stříhání nehtů, kdy "umírá", jelikož jej určitě stříhnu?? - po: dodnes nebyl u holiče, jelikož by "na něj sahali")
    oslovování od cizích lidí (ty jsi milý - hezký - drzý - chlapec včetně)
    hodně svítivý měsíc
    hodně svítivé slunko
    vítr
    déšť (znáte Šimkovu povídku?)
    jak píše chemička - je toho víc, zkusím doplnit
    PS: VHF autista, pro okolí "úplně v poho" - svůj hendycap skrývá úmyslně a naprosto bravurně :/

    OdpovědětVymazat
  4. Moc děkuju, to jsou naprosto super nápady!!! Bezvadné, to náš projekt posune výrazně dál a některé věci, přiznávám se, by mne nenapadly. Ale třeba hodně svítivý Měsíc je náš každoměsíční problém, který řeší tuhé husté závěsy.
    Moc děkuju, Julie

    OdpovědětVymazat
  5. Připisuju školní šoky - hasičský poplach, suplování, výuka v jiné třídě.K.

    OdpovědětVymazat