sobota, října 08, 2016

Hovory Z

Tohle jsou nejzajímavější debaty na planetě.

Já (otravný rodičovký tón): Tak jak bylo ve škole?

Zitisko (nezúčastněně): Dobrý, bavili jsme se o autismu.

Já (zaujatě): Aha, aha (mlčím).

Zitisko: Normálka prostě.

Já: A jak to vypadalo, to bavení?

Zitisko: Jsem jim jenom vysvětlila, jak mám zapojený mozek.

Já: Aha, aha. No tos udělala dobře, žes jim to vysvětlila.

Zitisko: Jo, oni nedávají, že skáču. Klukům to vadí. Že o přestávce skáču.

Já: Aha. Hm. A jaks jim to skákání vysvětlila?

Zitisko: No, že musím skákat, abych mohla myslet. Že to vychází ze zapojení mých neuronů. 

Já: No, to je dobré vysvětlení. 

Zitisko: Oni to nechápou, mami. Že musím skákat. 

Já: To nevadí. Je dobrý, žes jim to vysvětlila. Oni to asi mají jinak, že nemusejí skákat, a tak to nechápou.

Zitisko: Jsem jim vysvětlila, že to skákání mne osvobozuje. Že je mi pak líp. A taky, že autismus není nemoc. Že spousta matematiků mělo autismus. Že jo, mami.

Já: To je pravda, mělo. Záleží na úhlu pohledu, co je nemoc a co je zdraví. 

Zitisko: Právě. Oni to nechápou, že záleží na úhlu pohledu. Vadí jim, že jsem jiná. 

Já: A vadí to tobě? 

Zitisko: Nevadí. 

Já: Mně to taky nevadí. Mně se to líbí. 

Zitisko: To jsem ráda, mami. Že doma můžu skákat. Ale mami, ty holky jsou v nové škole bezva. To jenom ti kluci jsou takoví nechápaví.

3 komentáře:

  1. že by nakonec autismus byl genderový problém? :))) Juli, jsem moc rád, že se Zitul v té nové škole líbí (alespoň teda co se týče holek). Zitul má geniální pohled na věc - udělat z negativa (z pohledu většinové společnosti) pozitivum pro sebe.
    Ještě jeden off-topic: děkuju za tenhle blog, mimo jiné mi to pomáhá i v práci při přístupu k autíkům a jejich rodičům. Když má člověk trochu náhled i z druhé strany, tak to vůbec není na škodu.
    Držte se!! M

    OdpovědětVymazat
  2. Zita je hodná obdivu, myslím, že většina jejích "zdravých" vrstevníků by nezvládla takhle vysvětlit, proč něco dělají nebo nedělají.
    Vzpomněla jsem si na teď na film Marečku, podejte mi pero!, kde jeden student nemůže přemýšlet, pokud se neprochází po třídě. I neautisté někdy potřebují stimming.
    Myslím, že ti kluci nejsou nechápaví, spíš mají teď to vývojové období, v němž jim holky připadají méněcenné, a tak jen hledají důvody, proč holky jako méněcenné označit. A Zitino skákání se k tomu hodí, protože je nápadné a lze je považovat za "divné", protože nikdo jiný neskáče. Asi to nebude jen o autismu.
    A ať Zita klidně příště ve škole řekne, že ví o jedné paní doktorce vědkyni, která taky skáče a třepe rukama, a by se jí dobře spojily neurony.

    OdpovědětVymazat
  3. Oni jsou Ti páni kluci někdy nechápaví ;))))

    OdpovědětVymazat