čtvrtek, června 02, 2016

O liškách a lidech

Moje práce má mnoho aspektů a jedním z nich je troubleshooting.

Neboli řešení potíží.

Neboli řešení potíží tam, kde ostatní, rozuměj většinou kolegové z klinické praxe, nejsou schopni vytvořit měřitelný vědecký výstup.

Často nás s Filipem kolegové povolávají, abychom oživili pacienta, rozuměj klinická data.

My se na ně nezlobíme, naopak, jsme rádi.

Je to naše práce.

Bohužel, často na místě zjišťujeme, že pacient nejenom zemřel, ale chybí mu například hlava i pata, takže oživení není možné.

Postáváme pak nad mrtvolkou výzkumu a nemůžeme již nic udělat.

Kolegům z klinické praxe se to jeví jako arogance či přezíravý nadhled, ale my víme, že třeba potřebujeme nějaké proměnné do modelu, a pokud se ty proměnné nesbíraly, tak prostě model nevytvoříme.

Není to naše neochota, je to naše expertíza.

Což je horší, protože neochota se líp řeší.

Abychom zamezili dalšímu odumírání klinických dat, rozhodla jsem se poskytnout krátký návod, jak data nenechat zemřít.

Tak zaprvé.

Úplně nejlepší je zavolat si nás, tedy TROUBLESHOOTING, PŘED zahájením vlastního výzkumu.

Ano, je to obtížný koncept, protože konzultovat něco, co neexistuje, není klinické medicíně vlastní, ale ušetří se tím TUNY PAPÍRU, stohy excelových tabulek a úmrtí dat na samém konci.

Za druhé.

Pokud nezavoláte troubleshooting hned na začátku, promyslete následující.

1) Co chci zkoumat. Shrňte to sami pro sebe jednu větou. Chci zkoumat účinnost léčiva A v léčbě deprese u polárních lišek. Nebo chci zkoumat mechanismy pohybu u hlemýždě. Cokoli. Otázka tedy zní např. "Je léčivo A v léčbě deprese u polárních lišek účinnější než ostatní používaná léčiva?"

2) Zcela zásadní krok. Položte si následující otázku. KTERÉ PROMĚNNÉ POTŘEBUJI, ABYCH SE MOHL/A VYJÁDŘIT K OTÁZCE 1? Mohu zkoumat např. léčivo A pro léčbu deprese u medvědů a doufat, že medvědi se podobají liškám? Kde vezmu lišky? Potřebuju vůbec lišky? Kolik potřebuju lišek? Potřebuju lišky-muže nebo lišky-ženy? A jsou všechny lišky stejné? Mohu rozdíly mezi liškami zanedbat?

V tomhle bodě to obvykle zkrachuje, protože se nějaká proměnná nenabere a další postup pak pozbývá smyslu.

3) Kromě proměnných, které chci a toužím sledovat (incidence deprese u lišek), jsou nějaké jiné proměnné, které mohou depresivitu lišek zkreslit?? Neboli CONFOUNDING FACTORS. Co ovlivňuje depresivitu lišek? Neberou náhodou všechny lišky léčivo B? Ovlivňuje účinnost léčiva A cvičení? Budu tedy muset sbírat informace o tom, jak lišky cvičily. Působí u lišek něco dalšího, co by mohlo zkreslit vyhodnocování vlivu léčiva A na lišky? Metabolizují všechny lišky léčivo A stejně rychle? Nezávisí rychlost metabolizování třeba na kouření? Budu tedy muset zkoumat kouření.

Toto je obvykle nad možnosti chápání našich kolegů. Že když zkoumám VLIV LÉČIVA A, tak musím posbírat nějaké vedlejší proměnné, typu kouření, socioekonomického statutu či informací o životním stylu. Přestože moje studie nehodlá zkoumat životní styl lišek.

4) Když už nevíte kudy kam, vždycky je lepší podat nějak zavedený, normovaný dotazník, byť by byl prachsprostě vygooglovaný a nebyl validovaný pro naši populaci nebo vaši subpopulaci ve studii, ale dá se s tím obvykle nějak pracovat. Na dotazníky ve stylu McGyvera vyrobené za pomocí propisky, ubrousku a aktivace tří neuronů je velmi obtížné reagovat, zejména, když se otázky neptají na to, co zkoumáte.

Pokud už se opustím na tenký led vytváření vlastních otázek, vždy mějte na paměti, že na konci by měl být potenciálně vyhodnotitelný výsledek.

Například.

Milá liško, kolik piješ alkoholu?

Pokud je na konci volná, nekódovaná odpověď, odpoví liška obvykle "v sobotu" a je po hodnocení.

5)  Pokud nás s Filipem zavoláte, ať liščí výzkum nějak oživíme a zachráníme, netýrejte nás prosím následujícím:

- chtěl bych, abychom odpověděli na otázku, proč mají lišky depresi (na to nemířila vaše prvotní otázka)
- nutně se potřebuji vyjádřit k depresivitě sobů. Myslíte, že sob je tak trochu liška???
- výzkum na liškách se nám moc nerozjel... mám jednu a půl lišky.... stačí to????
- liška, medvěd, to je přece jedno, mne zajímá to léčivo, ne?
- mám tři a půl lišky, přičemž jedna liška zemřela na sešlost věkem, druhou přejelo auto, a potřebuju fakt dobrou publikaci, jinak se stane něco strašného
- napadlo mne změřit genom celé lišky... mám půl lišky, to by šlo, co?... a seženete mi na to financování?
 - mohl by Filip vymyslet nějakou metodu, jak ty zvířata zprůměrovat? Nutně bych to potřeboval...


a tak dále a tak dále.

Pamatujte. Konzultujte předem!!!!



5 komentářů:

  1. Je to fantastické.....myslím, že ste tá pravá osoba ponúknúť svoj model práve Zitínovi, a že to bude to pravé (hravé) modelové riešnie jej ,,ťažkostí,,...
    Získa tak ,,odstup,, uchopí svoju realitu pod nejakým ,,modelom,, s jej určením ,,miery,,...:-))))a láskyplným ,,tútorstvom,, odborníka (mamy)!

    OdpovědětVymazat
  2. Milá Julie,

    mluvíte mi z duše, ač nepracuji ve výzkumu, ale učím a tím pádem i konzultuji či oponuji různé typy prací.
    Letos jsem se setkala s mnoha zkoumanými půlsoby, přestože prvotní otázka mířila na populaci lišek, až jsem z toho sama polodepresivní:)

    Mirka

    OdpovědětVymazat
  3. Jo, dobrý... diskuze u nás v laboratoři: osoba 1, 2 (shodou okolnosti muži) vyléčíme rakovinu, přistaneme na slunci.... osoby 3, 4, 5 (shodou okolností ženy): máme tato data k této otázce, musíme je vyhodnotit... jak to uděláme..- osoby 1 a 2: přistaneme na slunci a jdeme léčit rakovinu ...
    Jarka :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. áááá jak důvěrně známé!!!! :-D j

      Vymazat
  4. posílám odkaz na spřátelenou pracovní skupinu :-))
    http://jaroslavflegr.bigbloger.lidovky.cz/c/423678/O-liskach-a-lidech.html
    zdravím,
    monika

    OdpovědětVymazat