pátek, června 03, 2016

Autisté v družině

Takže, milí přátelé.

Mohou, nebo nemohou autíni chodit do družiny?

Mají na to nárok či nemají???

Dnes ze zcela praktického ranku.

Vida, jak se časem vzdělám.

Odpověď zní jednoznačně: "Ano, mají. A pokud jim to není umožněno, mohou podat rodiče antidiskriminační žalobu.".

Tolik odpověď na všechny ty řeči o tom, jak musí mít autista v družině asistenta pedagoga, jinak by všechny pokousal a zabil propiskou.

Zde stanovisko ombudsmana:

http://www.inkluze.cz/inkluzivni-vzdelavani/clanek-819/vyjadreni-ombudsmana-pravo-deti-s-postizenim-navstevovat-skolni-druzinu

Jasnější to být nemůže.

8 komentářů:

  1. Maličkost: na přijetí do ŠD není právní nárok (ani pro normály). O přijetí/nepřijetí rozhoduje ředitel. Každopádně - ze zákona: Jednoznačná kritéria pro přijetí musí obsahovat Vnitřní řád školní družiny. Kritéria nesmí být diskriminující a nesmí zvýhodňovat žádnou skupinu žáků. (http://www.msmt.cz/mladez/metodicky-pokyn-k-postaveni-organizaci-a-cinnosti-skolnich-druzin )
    PS: Stejně tak není automatický "nárok" na IVP ...
    V zájmovém vzdělávání najdou uplatnění i žáci se speciálními vzdělávacími potřebami.Školská zařízení jsou dokonce povinna ze zákona zahrnout specifikaci podmínek pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do svého školního vzdělávacího
    programu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju moc za upřesnění, Jolo. Chápu to správně, když to beru tak, že ředitel může rozhodnout o nepřijetí dítěte do ŠD, ale nesmí tomu tak být na základě zdravotní poruchy typu autismu? J.

      Vymazat
    2. Naprosto :) Rozhoduje kapacita, přednost "mladších", zaměstnanost rodičů atd. Podmínky musí být zveřejněny a transparentní. Jinak - dítě z prvního stupně může navštěvovat i školní klub (což je rozdíl) a taky to někdy bývá řešení. Stejně jako o přijetí, rozhoduje pak ředitel i o ev. vyloučení (ve výj.případech). Stížnosti se podávají na ČŠI, která je po vyřízení postupuje zřizovateli. btw: na jejich webu je možno získat bezplatně zajímavé info.

      Vymazat
  2. Julie, čtu vás už dlouho a máte můj velký obdiv, mimo jiné za ten úžasný vhled do Zitiny situace a jejího prožívání.Já jsem dřív občas mívala co dělat, abych synka s AS vnímala jako svébytnou lidskou bytost, a ne jako problém, který je třeba řešit.
    A teď prakticky: nám dítě do ŠD sice přijali, ale ve třetí třídě ho v březnu ze dne na den vyrazili, kvůli nějakému konfliktu. Se školou jsme to vůbec neřešili, ta družina byla dost samostatná jednotka. Naštěstí se našla jedna družinářka, která prohlásila, že ona s M nemá problém a klidně si ho k sobě do třídy vezme. Takže chodil do ŠD tři dny v týdnu, na zbylé dva jsme sehnali asistentku z neziskovky, která ho odpoledne doprovázela jeden den na plavání, ten druhý normálně domů.
    Tím chci říct, že i když tam ten nárok je, tak bych dítě netlačila někam, kde ho vyloženě nechtějí. Protože jestli jsou proti a jsou přesvědčení, že by to nefungovalo, tak se postarají, aby to nefungovalo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Ridwen, máte naprostou pravdu. Taky to tak vidím. Šlo mi to, že i když věci fakticky nefungují, je tu určitý legislativní rámec, ve kterém se dějí... že i rodiče autidětí se mohou bránit a nemusejí být za všechno neustále jen vděční. Ale máte pravdu. Zitisko stejně asi do družiny už chodit nebude, protože to prostě fungovat nebude. Moc Vás zdravím! J.

      Vymazat
    2. Zajímá mě, jak Zita vnímala školní družinu. Chodila tam ráda, nebo se tam spíš bála? Nebo jí to bylo lhostejné a jen pobyt v družině nějak přečkala? Nebo něco jiného?

      Vymazat
  3. Ano, jak již bylo řečeno výše, o přijetí či nepřijetí dítěte do ŠD rozhoduje ředitel dané školy. U nás chodí se synem do oddělení také autistický spolužák (ve třídě má asistentku, ve družině je sám). Je tedy v oddělení, kde je nejmenší počet žáků, ale zvládá to dobře. Tak doufám, že Zitušku do družiny vezmou, a že tam bude spokojená. Hodně záleží na osobnosti a vyzrálosti vychvatelky v ŠD.

    OdpovědětVymazat
  4. Nevěšte hlavu, problémy má každé "jiné" dítě. Náš autistický syn začal chodit do školy a kvůli zaměstnání obou rodičů bylo nutné vyřešit i družinu. Paní družinářka hned na první schůzce obešla asi 4 rodiče těch "divných" s tím, že bez asistentky ani ránu. Jenže bychom si jí museli platit. Nikomu se do toho nechtělo, zvládá se to i bez asistentky, ředitel proti tomu nic nemá, jen družinářka je zahořklá a má pocit, že tam ty 4 děti "nemají co dělat" a kdybychom ustoupili a kluk tam nechodil, ona by byla spokojena. Já si však myslím, že jde o spokojenost dítěte (kluk je v družině mezi spolužáky šťastný) a ne vyjít vstříc "lenosti" jedné učitelky trochu víc dohlížet na dítě, které má nějakou odlišnost

    OdpovědětVymazat