neděle, dubna 24, 2016

Ženy ve vědě

Sedím v kanceláři jakési akce pro ženy ve vědě.

A čeká se.

V kanceláři sedím asi tak sedm osm vědkyň a všechny se nudí.

Otázkou je, co s tím.

A tak se vykládá.

Konverzace vypadá asi takto:

ŽI (= žena ve vědě č. 1): "No a jak mne diskriminují... to je prostě hrozně nepříjemný...."

ŽII (= žena ve vědě č. 2): "Nepříjemný, to je jasný...."

Já: "A můžete to nějak popsat, jak ta diskriminace jako vypadá???"

ŽI: "No... často když mám třeba něco říct... tak mi běží hlavou... že jsem úplně neschopná... že mi tam někdo prostě vložil do hlavy ty stereotypy... že jsem neschopná ženská..."

Já: "Aha, aha..."

ŽI: "Že prostě tady v té naší zemi je ta výchova taková, že jako žena jste podřadná...že nemůžete být vědec"

Já: "Myslíte? Moje matka je VŠ profesorka. Nemyslím, že by ji někdo otevřeně diskriminoval. Myslím, že s tím kariérním postupem žen je to složitější, než že by šlo pouze o diskriminaci ze strany mužů. Je v tom i ztráta motivace a spousta dalších věcí..."

Chvilka pauza...

ŽII: "No můj muž říká...."

ŽI: "Prosím vás, MŮJ MUŽ říká... to si nedovede představit, co všechno říká... je to totiž cizinec. To on prostě nechápe tohleto tady v tédle zemi..."

Ž VI-VII: "Cizinec... ááááá.... to je krásnéééé...."

Já (nikdo mne neposlouchá, protože ostatní ženy jsou nadšeny z představy muže cizince): "No, nevím, jestli jsou pocity neschopnosti ve vědě genderově specifické. Jsem si docela jistá, že řada mužů z mého týmu by popsala totéž. Současná věda je velmi kompetitivní pole... pro každého...v Anglii měli onehdá problém se sérií sebevražd vědců na elitních pracovištích... "

ŽI: "No, to ne... to je ta výchova k těm stereotypům... no a MŮJ MUŽ SI MYSLÍ....a tak dále a tak dále..."

No.

Pokud pro ženy ve vědě bude úhelným kamenem konverzací to, co si myslí JEJICH MUŽ, tak to prostě asi líp s tím zastoupením žen vypadat nebude.

2 komentáře:

  1. Nejsem vědkyně. Ani na diplom jsem to "nedotáhla"(nestěžuji si, konstatuji). Žila jsem s cizincem - a s ním i jeho přáteli jsme se shodli, že prosti Tupci a Tupky jsou ffšude :( Průšvih je, když se potkají! Tolik tedy k názoru "muž-cizinec" říká.

    OdpovědětVymazat
  2. Absolvovala jsem dvě setkání s dvěma různými možnými potenciálními školiteli. U prvního setkání se potenciální školitelé - byli 2, ptali takto: víte, kde budete bydlet? (na koleji!), kolik Vám je? (26) .. no víte, ony nám holky otěhotní a nedodělají to... no, my vlastně ještě nevíme jestli to místo vůbec otevřeme (jasně, že otevřou, pro chlapa) Rozhovor se školitelem 2: teď jsme zpublikovali práci v tomhle super žurnále. Publikujeme taky tamhle a tamhle. Děláme toto a tamto, a máme spolupráce tam a tam tam. Anglicky umíš? Moc ne? Nevadí, naučíš se. Tyhle metody znáš? Jasně, zbytek se doučíš.... Hádejte, kam jsem nastoupila. :-) A to bylo mé první a poslední setkání s "diskriminací". Jarka

    OdpovědětVymazat