sobota, dubna 09, 2016

MjUNI

Dnes opět proběhla akce Dětská univerzita na LF.

Je to taková akce, která má zpřístupňovat prostředí univerzity dětem ve věku 9 až 14 let, na různých fakultách jsou o víkendech různé akce pro děti.

Ze začátku jsem byla dosti skeptická.

Například moc netuším, co se takovému 14letému výrostkovi (děti prominou) honí hlavou.

O čem bych vlastně dětem měla vyprávět.

Ale akce se dnes opakovala už asi potřetí nebo počtvrté a jaksi víc všichni víme, co máme čekat, a začalo to být bezvadný.

Dnes jsem byla hrozně hrdá.

Byla jsem hrdá na doktory, kteří si ubrali z už tak velmi malého množství volného času, aby šli děti učit resuscitovat nebo aby jim vykládali o ebole nebo o tom, jak se správně vyšetřuje a co je to anamnéza.

Byla jsem hrdá na vědce a vědkyně, kteří zase přichystali laboratorní workshop.

Myslím, že s lidstvem to obecně není tak zlý, dokud se najdou takoví lidi.

A taky jsem si představila, že každý z těchto lidí je pro ty děti, co k nám na Dětskou univerzitu přijdou, velkým vzorem.

A že tak to má být.

Zitisko bylo nadšené.

Navštívila workshop "V kůži lékaře" a celé odpoledne mne zkoušela z toho, co má lékař znát a jaký má být a vymýšlela nové terapeutické postupy, které vůbec nebyly hloupé, a hlavně přišla s tím, že lékař má mít "VĚDOMOSTI, ZNALOSTI A NADŠENÍ". To se mi hrozně líbilo, protože o nadšení většina doktorů v důsledků šíleného systému zdravotnictví dost často přijde, ale bylo super, že toto nepřenášel nikdo na další generaci a že jsme dětem dovolili, aby vnímali lékařskou profesi jako poslání, nikoli nutné zlo a zdroj problémů.

A taky jsem se z diskuze s dětma dozvěděla spoustu zajímavých názorů.

Například proč vzniká obezita.

Kdybyste to netušili, tak obezita může vzniknout z toho, že děti by měly chodit pouštět drony ven, ale jsou líné, takže drony ven pouštět nechodí, a raději si stáhnou simulátor do svého počítače, a na tom simulátoru si drony jenom simulují. Pak se pochopitelně nemohou divit, že mají nadváhu!

Chápete.

Hned to dává smysl.

Mám nápady na další témata. Příště zkusíme oslovit zubaře a chirurgy a také uděláme workshop o stavu beztíže!

No.

A na dobrou noc sem dám fotku dvou svých studentů-kolegů Pavla a Petera, velmi nadějných vědců, kteří dnešní den strávili s děckama vyprávěním o viru ebola a zika.

Někdy je život zábava a je to super!

4 komentáře:

  1. Skvělé. Jen mě mrzí, že je málo "inzerováno" - kdy a kde a co. Škoda, protože pořád o tom moc lidí neví. Co mě mrzelo např. u UTB Zlín - program Pouze pro vybrané třídy :( - chtěla jsem vnutit synka, protože "názorné" pobere snáz. Nelze...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak ho příště vezmeme k nám! Ráda to zařídím! Jen nevím, jak jste na tom s dojížděním... J

      Vymazat
    2. To by bylo skvělé :) (jako správné autíčko se "obětuje", když jde o něco, co Jeho zajímá; já se zase ráda "obětuju" pro pár chvil klidu :D ). S tím inzerováním, celkově, o tom budu muset popřemýšlet. Zmínila jsem se letmo - a ejhle, další tři, co by rádi dali výlet. Škoda je i malé povědomosti o zajímavých zařízeních - nejen IQ parky, ale třeba U6 (Ostrava) atp.

      Vymazat
  2. Já se taky moc přimlouvám, když bude nějaká zajímavá "akce", moc prosím, dejte se echo. My jsme tak díky Vám na podzim navštívili kampus v rámci Noci vědců - nebo jak se to jmenovalo - a moc se nám to líbilo. Na Mjuni bychom asi tak byli dojeli - kdybych to byla bývala věděla :-) Musím to pro příště více sledovat :-)
    zdravím,
    monika

    OdpovědětVymazat