sobota, dubna 02, 2016

Mezinárodní den autismu

Nechci, aby to vyznělo jakkoli necitlivě.

Mám před poruchami autistického spektra obrovský respekt.

Proto tento letáček.

Jen jsem se u přečtení mimoděk rozesmála, protože moji vědečtí kolegové dané charakteristiky splňují jistě z víc jak 50%.

Nevhodně se chichotají, vrhají se pod auta, obvykle nekoukají do očí a vydrží si dlouhé hodiny hrát. Objímat se taky nechtějí a o svých potřebách nekomunikují. Nejraději jsou zcela o samotě a roztáčejí podivné předměty.

To jsou celí oni.


Každopádně schémátko je užitečné a díky za ně.

A díky všem, kteří se snaží autíny pochopit a usnadnit jejich cestu životem.



4 komentáře:

  1. Vidíte - a mně se letáček v tomto "znění" nelíbí. Na můj vkus - příliš "stereotypů", které si lidé myslí. (pak se dozvím, od MUDr+Drnakdeco), že "když se dívá do očí, nemůže být autista", "netočí se dokola, přece!" (synáček se netočí, třepká rukama - dodnes, i když se snaží to korigovat - a chodí po špičkách - taky snaha omezit)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hm to máte pravdu. Ta potíž je v tom, že autismů je spousta. Někdo třepá ručkama, někdo se točí, někdo se vůbec netočí. Možná kdyby tam uvedli, že "i při nesplnění všech těchto stereotypních představ" se stále může jednat o autismus, tak by to bylo lepší. Přemýšlím nad tím. A zdravím Vás! J

      Vymazat
  2. A moj syn, trojnasobny dr.AS, nosi na pleci vysuchanu ponozku aj na seminaroch so svojimi studentami:-).

    OdpovědětVymazat
  3. Letáček samozřejmě musí zjednodušovat, proto je to letáček a ne vědecká studie. Každý autík je jiný, stejně jako každé dítě je jiné a i to, které se chová "podivně" nemusí být zrovna autista. Můj čtyřletý nedoslýchavý syn chodí do normální školky (sláva inkluzi!), děti a kolektiv miluje, pomazlit se chodí, ale jedna z učitelek MŠ mi pořád předhazuje, že si myslí, že je synek autista. Protože se často nedívá do očí a má extrémně opožděný vývoj řeči (což souvisí s pozdě stanovenou diagnózou oboustranné nedoslýchavosti). Na rozvoji řeči intenzivně pracujeme, posuny jsou značné, leč paní učitelka občas v tomto stylu zaperlí. Je zajímavé, že další dvě paní učitelky se synem problém nevadí. Podle letáčku bych byla autista i já, i hyperaktivní starší synek. Letáčkům zdar a zmar!

    OdpovědětVymazat