úterý, února 16, 2016

O krajinkách

Jestli mi něco někdy nebylo jasné, tak důvod, proč malovat krajinky.

Opravdu.

Krajinkami jsem hluboce pohrdala.

Proč se dívat na krajinku, když se můžete dívat na obrovské velkoformátové existenciální cosi?

No uznejte!

Pokud nejsou minimálně stromy fialové či modrozeleně puntíkované, tak mi krajinky přišly vždy naprosto fádní.

Ale vždycky, vždycky, když mi bylo v životě blbě, naskytla se nějaká krajinka na stěně v okolí.

Pamatuju si dlouhé hledění do zdi na pár neuměle namalovaných zasněžených stromů v nemocnici.

A víte co.

Ono vás to opravdu vezme jinam.

Chvilku.

Chvilku jste v zasněžené zemi pod těmi stromy a cítíte se líp.

Následkem toho jsem doma sundala většinu rozkopnuté abstrakce různé ceny a provenience a nahradila to postupně klidnými zátišími a krajinkami.

A je to fakt příjemný.

Možná je toto smysl krajinek?

Uklidnit a potěšit?

A to není málo.

Mám pocit, že z moderního umění se vytrácí potřeba někoho potěšit, povznést.

Ty šokantní věci, co se mi svého času líbily, se mi omrzely, a hlavně, nechci se na ně dívat nebo je provozovat, když mi není dvakrát.

A hodně jsem o tom přemýšlela, když jsme s tanečním divadlem chystali premiéry.

Jsem z toho pak v depresi ze všeho, když je všechno na dřeň a šokézní a děsivé a vůbec.


Možná návrat k prosté potěše ducha by řadě uměleckých počinů prospěl.

Krajinka, sníh, obilné pole, snopy, zátiší s jablky...

3 komentáře:

  1. Doporučuju určitě Reynka... v krásném bytě, ve starém domě, s ArtDekovým nábytkem a Halabalovskýma křeslama, s vrzavýma parketama, s perským koberečkem a stojací lampou (sladká 30cátá...) se hodí nejvíc Reynek - nejlépe jeho rané grafiky z Grenoblu..... :-) :-) :-)
    zdravím,
    Monn.

    OdpovědětVymazat
  2. Během posledních několika let jsem udělala přesně totéž. Máme teď doma tři různé krajinky tří různých lehounce nadprůměrných prvorepublikových krajinářů a já se na ty obrazy zálibně dívám a říkám si, že bych se musela hodně moc snažit a dlouho trénovat, abych to světlo a tu náladu tak mile trefila. Kdežto depresi, jako je ta kombinovaná technika, která nám stále visí u jídelního stolu, tu dokážu vystřihnout z fleku :-D

    OdpovědětVymazat
  3. Kdo jen to povídal, že:"krajináři to maj jednoduchý, protože jim strom nedá přes držku, když mu nakreslí křivě větev"? (nevím zda Hynais nebo Čermák :D ). Netuším proč (diagnoza?), ale většinou jsem z "krajinek" i "osob" nesvá. Barvy a obrysy do ztracena, klidně různé mezery v porostu ... :D

    OdpovědětVymazat