pátek, února 26, 2016

O inkluzi

K problematice inkluze mohu říct pouze to, že Zitisko dneska v doprovodu milované asistentky Magdy absolvovalo první hodinu plavání s dětma ze třídy a je naprosto nadšené.

Posledních šest hodin jsme strávili popisováním, jaké to bylo.

Z toho, co Zitisko vykládá, to nevypadá, že by někoho brzdilo v rozvoji jeho schopností.

11 komentářů:

  1. :) shodou okolností jsem na tohle téma psala tři dny zpátky. Pro změnu z "jiného" pohledu. https://jolana88.wordpress.com/2016/02/23/jsi-nespravedliva/

    OdpovědětVymazat
  2. Nemyslím si, že by našeho Vincka brzdil ve třídě jeho spolužák Domča, který má asistentku. Myslím, že mnohé Vinckovy schopnosti naopak rozvíjí. Jsem ráda, že Vincek Domču má. A že mají fajn učitelku.. :) (Tolik k inkluzi ode mě;)

    OdpovědětVymazat
  3. Dobrý den, já myslím, že děti, které nemají mentální handicap a nejsou agresivní, na klasickou zš patří, třeba s asistentem, ovšem třeba dítě s down syndromem a iq třeba 50 se podle mě bude trápit. Pokud k tomu bude mít třeba poruchy chování, bude se trápit okolí. Nevím, proč by se dítě s postižením intelektu mělo trápit s fyzikou nebo chemií, nebo i dějepisem atd., když mi kolikrát nezvládá ani pořádně říct, co vlastně zrovna chce a mě chvíli trvá, než pochopím, co mi chce říct. Tyhle děti se potřebujou naučit jiné dovednosti. Děti nemám, ale funguju jako dobrovolník, kam chodí i postižené děti a integrace za každou cenu se mi zdá jako dost pitomej nápad. Tím nemluvím o vaší Zitě, abyste si to nebrala osobně (ostatně, z článků předpokládám, že IQ má zcela v normě). Dítě s handicapem by naopak podle mě mělo být v každé třídě - třeba by si pak lidi uvědomili, že ne každý má štéstí být zdravý. Doučovala jsem holku, která,jinak hodně bystrá, měla "jen" problém se čtením...a dost ji to trápilo, tudíž nevím, jak "nadšené" může být dítě, které chápe trochu pomaleji.

    *MJ

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den,
      znám spoustu dětí s Downovým syndromem, které jsou integrovány na běžných ZŠ. Zpravidla jsou velmi oblíbeni v dětském kolektivu, jejich spolužáci je zvou na oslavu svých narozenin atd. Pokud je chytrá učitelka, umí začlenit dítě i v takových předmětech, jako je matematika. např. dítě s Downovým syntomem dává příklady spolužákům na počítání do sta (34+65), ostatní děti dávají příklad dítěti s postižením do dvaceti.Neříkám, že to je vhodné pro každého, ale dětí s mentálním handicapem na běžných základkách jsou a v řadě příkladů také fungují znamenitě!

      Vymazat
  4. Nás čeká inkluze od září, mám z toho obavy. Naši spádovou školu máme 5 minut od domu. Další rozumná škola je 20 km daleko a je soukromá :-(....Ach, jo. Maxík má nejspíše IQ v normálu, ale autismus ho hodně ovládá. Dneska seděl před svou plačící sestrou a trpělivě čekal, až jí nějaká slza ukápne do jeho dlaničky, aby mohl zhodnotit, jak umí Sašenka pršet :-)
    Terezka

    OdpovědětVymazat
  5. Jsem asistentka u holčičky s kombinací LMR/ADHD. Naše poslední návštěva bazénu: končíme, všechny děti vylezou z bazénu a jdou do sprch. Asistovaná holčička odplave doprostřed bazénu, položí se na destičku a odmítá vylézt. Totéž se opakuje ve sprchách (stále dokola pouští sprchu a nabírá mýdlo), posléze v šatně (ostatní děti už jsou převlečené, ona v tílku a kalhotkách sleduje šrumec kolem sebe; oblékat se začne, až když je šatna prázdná). A když vyjdeme před bazén a čeká nás 20 min chůze do školy, lehne si na zem a líže sníh. Taky inkluze.
    Kateř

    OdpovědětVymazat
  6. Promiňte, to, co popisujete není inkluze, ale nezvládnutí asistentské práce. Ta holčička má asistentku právě proto, že je potreba ji individuálně motivovat a pracovat s ní. Vy jste popsala, jak je ta holčička hrozná, přitom jste si neuvedomila, že popsané situace jsou vaše selhání. Omlouvam se za svůj prudící komentář, ale jako matka dítěte s autismem a asistentka jiného dítěte s autismem jsem měla potřebu se té "neschopné" holčičky zastat

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlasím. Bohužel - takovýchto "asistentů" je víc (až moc).

      Vymazat
    2. Děkuju za upozornění a za kritický pohled na mou práci; nejsem z těch, kteří si myslí, že mají patent na rozum. Jen podotýkám, že jsem taktéž matka autistického dítěte a pěstounka dalšího autisty, s oběma to zvládám vcelku bez problémů. Ale chyba bude určitě ve mně, takže začínám pracovat na svém sebezdokonalení.
      Kateř

      Vymazat
  7. Vseho s mirou a rozumem, pratele. Pokud je dobra ucitelka, zvladne to. Pokud vyhorela dura, je to maler i pro neurotypicke a zcela zdrave deti... Bohuzel je v nasem skolstvi stale moc tech duuuuuur.

    OdpovědětVymazat
  8. Ale uvědomujete si, že co se týče inkluze, nebude pouze jedno dítko s jakýmkoliv problémem (od mentálního postižení, přes autisty, ADHD, poruchy zraku, po děti mimořádně nadané) ve třídě, ale dětí tam bude mnohem více a bude to opravdu náročné pro všechny - jak pro "normální" děti, tak děti s odchylkou, pro vyučující, asistenty pedagogů, rodiče. Zita má štěstí, že má skvělé rodiče (tím považuji pana Honzu, který s vámi žije), narazila na dobré pedagogy, je velmi chytrá a svůj handicap dokáže díky nadprůměrnému IQ korigovat jinak. Od září budou chybět peníze, pracovní síla...bude to zmatek!!!
    Petra

    OdpovědětVymazat