sobota, ledna 09, 2016

O genderu

Stojím v galerii, vedu Zitína na akci "Hledání pirátského pokladu", kterou galerie pořádá...

Všude kolem tisíc lidí, pobíhají a řičí děti.

Stojím na pokladně ve frontě a přede mnou paní.

Taková celá růžová. Růžové kalhoty, růžová bunda.

Docela pěkná.

Paní stojí s chlapečkem, který se pochopitelně nudí. Chlapeček kouká všude kolem a zahlédne katalog k nějaké výstavě, nebo knížku, už nevím...

Každopádně to končí slovy "... v sukni".

Chlapeček se ptá maminky, co "obrazy v sukni", nebo jak to bylo, znamenají.

Maminka říká, že to souvisí asi s genderem.

Chlapeček mlčí a pak se dlouze na maminku podívá a otáže se "CO JE TO GENDER, MAMI?".

A teď to přijde, přátelé.

Maminka se dlouze nadechne a povídá: "NO JAK BYCH TI TO.... GENDER TO PROSTĚ ZNAMENÁ, ŽE NĚKTERÉ ŽENY SI MYSLÍ, ŽE SE MAJÍ ŽENY PROSTĚ ŠPATNĚ, TAK ŠÍŘÍ BLBOU NÁLADU.... A PROSTĚ JAKO BOJUJÍ ZA TO, ABY SE JAKO ŽENY MĚLY DOBŘE.... I KDYŽ TO VŮBEC NEPOTŘEBUJOU...."

Spadla mi čelist.

Chlapeček taktéž zalapá po dechu a mlčí.

Maminka ovšem pokračuje. "NO A TEĎ SI MILÝ LÁDÍNKU (PEPÍČKU, MARTÍNKU) PŘEDSTAV, ŽE TAKOVÁ HLOUPOST SE STUDUJE NA VYSOKÉ ŠKOLE!!!! NA VYSOKÉ ŠKOLE STUDUJOU TAKOVOU BLBOST!!!!! TO JE, CO??"

Matka ze sebe vytlačí salvu nuceného smíchu a chlapeček se taky zakucká nadšením, že taková blbost jako gender studies by se mohla vyučovat na univerzitě.

Kdyby mne to nenapadlo až o deset minut později, zeptala bych se té dámy na jedinou otázku: "Milá dámo, co očekáváte, že vám vyroste z vašeho syna? Myslíte, že vás na stáří bude brát vážně?...."

I když připustíme, že gender studies mohou prezentovat názory poněkud místy přitažené za vlasy, nechápu logiku, proč by se nemohl gender studovat na vysokých školách, na kterých se kolikrát učí rozmanité nesmysly, a jejichž smysl není pouze v předávání znalosti (jak je konvenčně chápán), ale taky ve stimulování diskuze a udržování myšlenkové diverzity, což gender studies jistě v naší společnosti s nadšením činí.



Osobně se odmítám dívat na filmy s čistě mužskými hrdiny, kde ženy budou plnit funkci sexy pozemšťanek s velkým poprsím, chci volit, chci volně v noci chodit po městě, nechci poslouchat, že ženy neumějí řídit auto, letadlo, raketoplán ani žádný jiný dopravní prostředek, nedomnívám se, že ženy jsou biologicky předurčeny k tomu, aby doma samy nadšeně poklízely, ani nejsou předurčeny k tomu, aby se vzdaly veškerých svých práv a zálib ve prospěch kohokoliv jiného, ať už mužů, nebo dětí.

Ona ta historická image žen bojujících za svá práva není nejlepší, to je jasný... ale to ještě neznamená, že nemohou mít v něčem pravdu, a i kdybychom připustili, že ji nemají, tak stále mají právo ji vyjádřit...

Čím jsem starší, tím míň se zcela subjektivně domnívám, že mezi muži a ženami je to ve společnosti nastaveno férově.

A pokud mají gender studies řešit sociální důvody této nerovnosti, tak je dobře, že takový obor existuje.

Hrozně mne štve, že jsem té paní nic neřekla. Tak mě to štve!




5 komentářů:

  1. Můžu se zeptat, opravdu si myslíte, že tak moc záleží na tomhle, jestli bude zmíněný syn brát ve staří vážně svojí matku? Že tyto dvě věci spolu tak úzce souvisejí, že to není komplexnější? A ještě mně napadá, proč Vás tak dráždí, že někdo má jiný názor?

    OdpovědětVymazat
  2. Nechtěla jsem být v předchozím příspěvku útočná, jen si představuju, že kdybyste byla vy se Zitou v muzeu a něco jí vysvětlovala a najednou vám někdo cizí začal vysvětlovat, že to, co říkate vy dceři, jsou nesmysly. Co byste si asi myslela?

    OdpovědětVymazat
  3. Já tomu rozumím... no osobně se mi to mnohokrát i stalo... nicméně máte pravdu, paní má na svůj názor právo... a já mám zas právo s ním nesouhlasit... možná mne nejvíc popudilo, že paní vlastně žije ve společnosti, kde je postavení žen velmi dobré (proti zbytku světa) a vlastně užívá výdobytků získaných ženami, kterým se tak vysmívala (sufražetky)... chodí volně po světě, jistě chodí volit... v práci asi chce mít stejný plat jako mužští kolegové... asi tohleto mne naštvalo, ale jasně, že je to subjektivní...

    OdpovědětVymazat
  4. Nemalo by to byť subjektívne, buď niečo čo sa študuje na VŠ vychádza z faktov, alebo je to len v našich hlavách....
    Nedajte sa Júlia, aj keď ja mám v tých otázkach jasno, a zdá sa mi, že vy si tiež na veľa otázok pri Jinovi odpovedáte,a je tam tá múdrosť, ktorá je neprenosná, nezdielateľná a nepotrebujete na to štúdium toho odboru na VŠ..... ale tá pani neodpovedala správne, to je fakt a jej odpoveď bola osobná,je to jej vec ako vychováva dieťa, ale je v tom manipulácia a to nie je fér...opakujem ja som spokojná so svojím povolaním ženy.
    Aj keď som zažila všetky tie diskriminácie, ktoré ste spomenuli, ale len ja som prišla na to, že moje dieťa má autizmus, tak isto muž...a len ja som v srdci, v mysli a svojou celo ženskou mentalitou nasmerovala život tak, aby som sa o nich postarala, aby im bolo dôstojne, slobodne, celistvo a stali sa aj osobnosťou a ešte ponúkla takýto život spolu s celou rodinou dieťaťu z ústavu, u ktorého sa ukázalo, že je tiež v autistickom spektre.
    Jedno som, ale neuplatňovala v svojom ,,povolaní,,...svoju spravodlivosť....aj keď máte pravdu, je to nespravodlivé, neľudské, nekresťanské...

    OdpovědětVymazat
  5. K první anonymní otázce - mimo jiné proto, že "gender" není jen o ženských. Studuje různé formy diskriminace, zrovna problém "stáří" a jeho společenské konstrukce je momentálně hodně frekventovaný. (Je to podle stejného vzorce: "Holčičky nemají hlavu na matematiku"; "Lidi nad padesát se nenaučí zacházet s moderními technologiemi".) Markéta

    OdpovědětVymazat